Mijn lieve Burgerhart

Een literair kamer-concert over de goede opvoeding van een jongedame

“Wel, wat kwaad is er dan in, dat ik met een fatsoenlijk man de Hortus Medicus ga zien?”

Mijn lieve Burgerhart is gebaseerd op De Historie van Mejuffrouw Sara Burgerhart, van Betje Wolff en Aagje Deken (1782). In deze eerste (brief)roman van Nederlandse bodem krijgt de lezer een kleurrijk inkijkje in het Amsterdamse burgerleven van eind 18e eeuw.

Het hart van de tiener Saartje Burgerhart gaat uit naar een plezierig bestaan met muziek, boeken, uitstapjes en mooie kleren. Het huwelijk trekt haar niet in het minst. Ondanks de sociale druk om zo snel mogelijk een goede partij te trouwen.

Mijn lieve Burgerhart is een literair kamerconcert en biedt een interessante combinatie van literatuur en muziek. In de 21ste eeuw wordt de 18e-eeuwse Saartje Burgerhart geconfronteerd met haar ex-huisgenoot en aartsvijand Juffrouw Hartog.
Mijn lieve Burgerhart wordt in het Nederlands gesproken en gezongen. Naast teksten van Beversluis, Wolff en Deken klinken er 18e-eeuwse kamermuziekstukken van Händel, Scarlatti, Haydn, Duni, Mozart. De verschillende stukken zijn door componist Andries van Rossem tot een doorlopend geheel gecomponeerd, met daarin ruimte voor eigentijdse klanken, ten gehore gebracht door sopraan Janneke Daalderop en pianist Rik Helmes.

‘De Sara Burgerhart komt prachtig tot leven. In een heel intieme setting wordt heerlijk gespeeld en muziek gemaakt. Een parel van een voorstelling!’
‘Janneke is geweldig!’
‘Ik genoot er intens van en ging voldaan naar huis.’
‘Vanuit een verrassend perspectief weergegeven. Heel helder en spannend en muzikaal.’
‘Verrast, vond het geweldig. Setting, kwaliteit, acteur, zangeres en muziek en tekst. Alles klopte. Mooi verhaal, goed en duidelijk neergezet. Mijn complimenten!’
‘Deze voorstelling was een uitstekende voorstelling voor de middag. Hoewel natuurlijk overwegend ouder publiek, ook door het onderwerp, zijn dit soort voorstellingen voor herhaling vatbaar. Het geeft je ook de mogelijkheid je weer eens in het onderwerp te verdiepen, dit keer een herhaling van hetgeen wij, de ouderen, vroeger tot je nam.’
‘Voor herhaling vatbaar.’
‘Verrassend, goed gespeeld, mooie entourage! Helemaal kloppend dus.’
‘Een prachtige muzikale voordracht gaf een menselijk beeld over het wel en wee van Saartje en alle betrokkenen om haar heen.’
‘Met dit literaire concert krijg je echt het gevoel dat je een cadeautje krijgt.’
‘We waren van begin tot het eind geboeid door deze voorstelling; gezien het onderwerp hadden we dat niet verwacht. Huize Frankendael als entourage, aankleding, teksten én muziek, alles werkte mee om ons dat gevoel te geven.’
‘Een muzikaal en literair pareltje wat ons even in 18e-eeuwse salon-sferen brengt.’
‘Een bijzonder geheel, wat een leuk idee om zoiets te maken!’
‘Voor mij was het aantrekkelijkste Marijke weer eens te zien spelen. Dat was lang geleden. De wijze waarop thim het gegeven heeft aangepakt paste perfect bij de locatie: ons laatste landhuis in de Watergraafsmeer.’
‘Deze voorstelling “staat als een huis”! Verteller, zangeres (met een schitterende stem) en pianist werken goed samen en blijven boeien. In één woord: klasse!’
‘Ik vind het knap dat uit dit dikke boek, dat helaas een truttig imago heeft, zo’n puntig en geestig stuk is gedestilleerd. Tip: De laatste zin van juffrouw Hartog, waarmee wordt gezegd dat haar karaktereigenschappen geschikter zijn voor een andere eeuw, had veel meer uit de verf mogen komen.’
‘Sara Burgerhart komt prachtig tot leven. In een heel intieme setting wordt heerlijk gespeeld en muziek gemaakt. Een parel van een voorstelling!’
‘Zeer onder de indruk van de rol van Marijke Beversluis / Cornelia Hartog. Ook voor niet-lezers van het boek Sara Burgerhart een mooie voorstelling! Mijns inziens is dit een fantastisch gespeelde monoloog met, overigens zeer adequate, muzikale extra’s.’
‘Tekst, piano, zang waren mooi in balans; de lengte van de voorstelling was precies goed, tot het einde toe was ik geboeid en was het genieten. Marijke kwam helemaal tot haar recht in deze setting: kleinschalig, vrij direct contact met het publiek. Kortom: een juweeltje van een literair kamerconcert!’

‘Met dit literaire concert krijg je echt het gevoel dat je een cadeautje krijgt.’
‘We waren van begin tot het eind geboeid door deze voorstelling; gezien het onderwerp hadden we dat niet verwacht. Huize Frankendael als entourage, aankleding, teksten én muziek, alles werkte mee om ons dat gevoel te geven.’
‘Een muzikaal en literair pareltje wat ons even in 18e-eeuwse salon-sferen brengt.’
‘Een bijzonder geheel, wat een leuk idee om zoiets te maken!’
‘Voor mij was het aantrekkelijkste Marijke weer eens te zien spelen. Dat was lang geleden. De wijze waarop thim het gegeven heeft aangepakt paste perfect bij de locatie: ons laatste landhuis in de Watergraafsmeer.’
‘Deze voorstelling “staat als een huis”! Verteller, zangeres (met een schitterende stem) en pianist werken goed samen en blijven boeien. In één woord: klasse!’
‘Ik vind het knap dat uit dit dikke boek, dat helaas een truttig imago heeft, zo’n puntig en geestig stuk is gedestilleerd. Tip: De laatste zin van juffrouw Hartog, waarmee wordt gezegd dat haar karaktereigenschappen geschikter zijn voor een andere eeuw, had veel meer uit de verf mogen komen.’
‘De Sara Burgerhart komt prachtig tot leven. In een heel intieme setting wordt heerlijk gespeeld en muziek gemaakt. Een parel van een voorstelling!’
‘Zeer onder de indruk van de rol van Marijke Beversluis / Cornelia Hartog. Ook voor niet-lezers van het boek Sara Burgerhart een mooie voorstelling! Mijns inziens is dit een fantastisch gespeelde monoloog met, overigens zeer adequate, muzikale extra’s.’
‘Tekst, piano, zang waren mooi in balans; de lengte van de voorstelling was precies goed, tot het einde toe was ik geboeid en was het genieten. Marijke kwam helemaal tot haar recht in deze setting: kleinschalig, vrij direct contact met het publiek. Kortom: een juweeltje van een literair kamerconcert!’